Lucian Boia spulberat la Chişinău. Academicianul Mihai Cimpoi: Boia practică o „metodă” drăcească împotriva lui Eminescu, fără măcar a-i cunoaşte Opera

Categories DezvăluiriPosted on

După  mintea lui Lucian Boia cultura românească ar fi construită din mituri, din complexe, din iluzii… Pe lângă teza falsă pe care o promovează și care spune că românii nu au drepturi istorice în Transilvania, mai vrea să ne intoxice și cu o alta, dragă sufletului său de alogen. Astfel, Eminescu nu e nici pe departe ceea ce credem noi, iar aura de mare român, chiar unul providențial, este o construcție falsă de care trebuie să ne eliberăm…

Din păcate, Lucian Boia, omul iubit de Budapesta, căreia îi slujește foarte mult prin scrierile sale, a ajuns subiect de dezbatere și la Chișinău, într-atât de otrăvitoare îi sunt cuvintele, într-atât de periculoasă pentru ființa națională îi este „opera”. Promovat cu disperare de editura Humanitas și de tot felul de caraghioși „corecți politic” din presa românească, Lucian Boia este desființat însă de academicieni și istorici importanți. Doar că demascarea inepțiilor lui Boia sunt ignorate adeseori de o parte a presei centrale. Că de aia e antinațională – să îi intoxice pe români cu manele, telenovele și show-uri păcătoase, ignorând subiectele de valoare sau ideea de patriotism.

Dar să vedem ce s-a petrecut la începutul acestei luni la Chișinău…

Daniel Roxin

„În zilele de 3-4 septembrie, la Chişinău s-au desfăşurat lucrările celui de al V-lea Congres Mondial al Eminescologilor, la organizarea căruia şi-au dat concursul Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Filologie, Ministerul Culturii al Republicii Moldova, Institutul Cultural Român “Mihai Eminescu”, Chişinău, Centrul Academic Internaţional Eminescu, Asociaţia Naţională a Oamenilor de Creaţie din Moldova, Liga Culturală pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni, precum şi primăriile municipiului Chișinău şi comunei Dumbrăveni din judeţul Suceava, România”, ne informează bucpress.eu

La acest eveniment, academicianul Mihai Cimpoi, membru de Onoare al Academiei Române din 1991 şi membru titular al Academiei Republicii Moldova, cât şi membru al Uniunilor Scriitorilor din România şi de la Chişinău, îl desființează pur și simplu pe așa zisul istoric Lucian Boia…

Iată câteva extrase din cuvântarea sa, selectate de pe site-ul ziaristionline.ro:

<Mihai Eminescu, românul absolut. Facerea şi desfacerea unui mit şi e apărută în 2015 la prestigioasa editură Humanitas, specializată în editarea unor mari autori – de la Platon şi Aristotel la… cel de care ne ocupăm în cele ce urmează.

Urmărind pas cu pas demonstraţia critică făcută pe parcursul a 216 pagini, ne convingem că nu se urmăreşte istoria recunoaşterii personalităţii lirice şi intelectuale reale a lui Eminescu, ci istoria „plăsmuirilor şi fanteziilor”, precum le numeşte însuşi autorul, admiraţiilor, criticilor, contestărilor, încadrărilor ideologice, interpretărilor exagerate (punerea lor în evidenţă e, de fapt, obiectivul prim al demonstraţiei).

Impresia e că istoricul adună lângă statuia monumentală a poetului o uriaşă gunoişte de lucruri nefolositoare (obiecte, cârpe, mărunţişuri de bricolaj, sticle, pungi), vârfuite masiv cu scopul de a-i acoperi imaginea adevărată.

Tabloul personajului mitologizat Eminescu e zugrăvit în culori negre şi pus într-o ramă grotescă, meşteşugită anapoda şi semănând cu o caricatură de proporţii. E chiar obiectivul urmărit metodic: de a împinge totul în negativ, în ridicol, în absurd.

Urmează o demistificare a valorii poetului ca ziarist, căci Timpul are un tiraj descrescător (de la 5.600 la 1.800, iar după  două luni după intrarea lui în redacţie de la 6.000 la 2.000, în contrast cu Războiul care se tipărea în 12-18 mii de exemplare). Prilej pentru autor să constate: „Articolele lui Eminescu n-au redresat câtuşi de puţin ziarul, care şi-a continuat curba descrescătoare” (p. 21). Neconvinşi de această constatare, menită să diminueze valoarea ziaristului, ne întrebăm cine se mai interesează azi de textele publicate în Războiul?

Înaintând în activitatea noastră imediată, cercetătorul incriminează basarabenilor faptul că l-au transformat mai mult decât „într-un român absolut”, într-un Dumnezeu al naţiei române.

Impresia generală pe care ne-o produce cartea prof. Lucian Boia (în paranteze fie spus: nu ne-am dori să-i fim studenţi) e că nu aplică, dat fiind că a ambiţionat să facă şi analiză literară, vreo metodă, preluată din cele practicate astăzi în domeniul studiilor ştiinţifice.

„Metoda” sa e una ocultă, ţinând de vrăjitorie, de o întindere de cercuri negre mefistofelice ale demonstraţiei: tot ce se întâmplă în jurul lui Eminescu nu ţine de o anumită linie evolutivă, fie şi sinusoidală, cu contribuţii exegetice originale modeste (multe) sau eronate (cum se atestă în cazul marilor figuri), ci de o curbă drăcească a evoluărilor exagerate care corespund unui canon al mitologizării, al cărui mecanism îl ştie doar Lucian Boia, singurul înzestrat, după cum ne avertizează adnotarea editorială, şi cu darul de a-l demonta.>>

Citește prezentarea integrală aici: ziaristionline.ro

A apărut volumul 2 al cărții POVEȘTILE MAGICE ALE DACILOR. Disponibil aici: http://dacia-art.ro/index.php/car-i/carti-pentru-copii.html

Lasă un răspuns